Friday 12 August 2011

LAWATAN KE KLINIK HAIWAN *FOURTH TRIP



Setelah puas bermain kejar-kejar dengan Tyra kerana sifatnya yang semakin agresif (sila rujuk entry ARNAB AGRESIF), Giorgio dan Tyra selamat sampai di Klinik Haiwan Hazlim untuk rawatan kulit mereka. Kali ini aku ditemani junior merangkap fotographer untuk lawatan ke klinik haiwan ni (hehe, tanx yup!).

bagi memudahkan urusan, rabbits akan diletakkan dalam carrier diy (rujuk entry DIY *Rabbit carrier)

Seperti biasa, ada sahaja pesakit lain yang masih menanti giliran mereka untuk dirawat oleh vet antaranya ialah kucing dan arnab. Sempat jugalah aku bersembang itu dan ini dengan pemelihara arnab tersebut. Cantik dan manja arnab lop milik kakak tersebut. Perasaan untuk memiliki sepasang arnab lop ear meluap-luap seketika. Tetapi apabila difikirkan semula, arnab 2 ekor ni pun tak terjaga, nak tambah koleksi lagi? Ahai, terbantut hasrat. 

“Jojo, Tyra..” nama arnab aku disebut receptionist menandakan giliran mereka untuk dirawat (selalu sangat orang tersalah sebut nama GIORGIO..hurm kene tukar nama di kad pengenalan rabbit la lepas ni,hehe). Berjumpa sahaja dengan vet tersebut, aku ceritalah tentang penyakit yang aku jangkakan dihidapi oleh Giorgio dan Tyra tersebut. Tanpa berlengah lagi, mari kita saksikan aksi rawatan untuk arnab-arnabku :


Tyra di check up dahulu..didapati ada KURAP di kaki hadapannya (as what i expected)

kemudian, check kelimumur pula...

kemudian timbang berat badan Tyra pula untuk menentukan sukatan ubat kurapnya nanti...ni rupa bentuk mesin penimbang itu

berat badan Tyra meningkat, yeay! daripada 0.6kg kepada 0.65kg, sedikit tetapi ada peningkatan. syabas Tyra! hihi

kini tiba masa Giorgio pula untuk dirawat...check kurap..TIADA KURAP, yeay! hipotesis aku dalam entry KURAP ARNAB!!! diterima...

check kelimumur pula...hurm, masih ada nampaknya, balik ni kena apply ubat kelimumur warna pink...

Setelah Giorgio ditimbang (maaf tak sempat nak snap,hihi), ada peningkatan dalam berat badannya. Daripada 0.65kg kepada 0.75 kg, bagus, bagus! Aku bertanya juga kepada vet, adakah berat ini normal (yela, bawah 1kg. Arnab orang lain gempal-gempal, aku punya..ahai...) Jawapannya adalah : NORMAL! Lega rasanya bila mendengar vet cakap macam itu, kini aku tidak risau lagi  =)

vet tengah calculate berapa banyak dos ubat kurap untuk rabbits ni...Giorgio walaupun tidak ada kurap, tetapi sebagai langkah berjaga-jaga, harus juga diberikan...

vet tengah menyedut ubatnya...(Giorgio dan Tyra macam budak kecil, menyibuk di fail vet, macamlah boleh membaca..hurm, takut sekejap lagi di ngapnya Tyra tu, bukan boleh percaya..) 

Tyra diberikan ubat dahulu secara oral...

ohh, seperti biasa apabila diberikan ubat Tyra akan toleh kiri, toleh kanan...

inilah resolusinya...Tyra diangkat dan disuapkan ubat...itulah agresif lagi...

giliran Giorgio pula...sekali suap je, dah berjaya...

sekarang nak grooming pula...nampak tak bulu yang bergumpal itu? ya, harus kita potongkan saja!

aktiviti mengguntingkan bulu di tengkuk Giorgio dimulakan dahulu (bulu bergumpal kesan sapuan ubat kelimumur krim dahulu)

kemudian di bahagian punggung...ni terjadi sebab Giorgio suka sangat berbaring dengan menyandarkan punggung ke bucu sangkar...

setelah kerja grooming hampir selesai...banyak betul bulu Giorgio yang bergumpal, boleh buat baju ni, hihi...

Begitulah pelbagai aksi yang boleh dilihat ketika arnab-arnab kesayangan aku ni di berikan rawatan di KHH. Semoga rawatan kali ini akan mampu memberikan kesihatan yang baik kepada arnab-arnabku. Amin. =)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...