Monday 13 June 2011

SEBERMULANYA CERITERA PELIHARAAN ARNAB


Hakikatnya semenjak dahulu lagi kami sekeluarga meminati pelbagai jenis haiwan peliharaan. Tak kiralah kucing, arnab, ikan, kura-kura, ayam dan pelbagai jenis lagi haiwan yang sudah kami pelihara. Namun atas desakan mengejar cita-cita, ditambah pula dengan kesibukan masing-masing bekerja dan melaksanakan tanggungjawab tersendiri, kami sekeluarga sudah lama tidak memelihara haiwan kecualilah beberapa ekor ikan koi di dalam kolam. Tu pun pelihara sebab senang nak jaga (tak payah nak kemas najis tiap-tiap hari).

Ikan-ikan koi kat kolam tu..(kolam berlumut akibat tak dibersihkan dengan kerap, hehe)

Tapi ada sekali tu keluargaku pergi ke pasar tani hari Sabtu yang berdekatan dengan rumah. Dorang sangat terpesona dengan arnab jenis Teddy Bear yang dijual disana. 

macam ni kot arnab Teddy Bear tu..memang comel! hihi

Masa tu aku tak ada, masih kat hostel. Then masa aku balik bercuti, my little sister sibuk cerita about that rabbit. My mum (yang kurang minat haiwan berbulu niy) pun cerita macam-macam about that rabbit. Oke fine, dorang dah macam na beli je, tapi at last tak beli sebab takot takda sapa na jaga. Aku tak berapa nak kesah sangat, bcoz my passion more to Persian cat and I know that my mum will never buy that thing becoz die mmg tak suka sangat bau busuk najis haiwan ni.

Tengok, comel kan.. =)

One day aku cuti kuliah and baliklah hometown. So dalam masa aku cuti tu juga, my parent ajak pergi pasar tani tersebut. Apabila sampai, nampakla banyak arnab yang terhidang kat depan mata. Aku dah mula teruja! Macam-macam jenis, but yang paling aku adore ialah jenis Holland Lop (telinga die kelepet jatuh macam hush puppies dog). 

ala-ala camni la Holland Lop tu

Then I asked bout the price, RM300-400! Mahal gak! Oke. My mum kata belilah. Plus aku pon cam da tertarik je. Kay aku pon minta contact number uncle tu becoz na beli mestilah mase time aku cuti panjang, klo tidak mesti tak sempat na urus.

Then habis cuti sabtu ahad tu, aku pon balik la ke hostel. Ada je masa terluang, aku akan google about ‘arnab’. 

taip je 'arnab', macam-macam keluar..

Yela, teruja beb. My mum da bagi green light, bukannya senang! Haha, started from that day pencarian aku untuk membeli arnab bermula. =)


**pics : credit to google =)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...