Monday 13 June 2011

LAWATAN KE KLINIK HAIWAN


Esoknya aku bawakla dorang pergi vet sorang-sorang becoz sume keje and pergi sekolah. Bagi memudahkan tugasan, aku bubuh dorang dalam bag kertas Secret Recipes (sebab senang na bawak, ada tali and space besar skit, sesuai bawa rabbits selain daripada kek. hihi).

niy la beg tu..

Sampai je kat clinic (aku pegi vet niy sebab die telah terbukti dapat menghilangkan kurap-kurap di kucing parsi ku dulu), dorang perli aku, “Selamat tengahari. Maaf kami tak order kek..hihi”. Aku pon senyum jela sambil letak beg tu depan kaunter, “Please look for my babies..” aku berkata-kata sambil menunjukkan my fluffy babies. Dorang pon apa lagi, melompat-lompat (hyperbola je) sebab suke sangat tengok babies aku yang gebu gembas niy. Dorang usap-usap, belek-belek sampai naik rimas rabbits aku tu. Yela, tula antara sebab aku beli gak rabbits niy, sebab susah na jumpa yang fluffy cam dorang niy. Siap ade sorang customer (hantar anjing buat rawatan kot..) tanye, apa niy?? Aku jawablah rabbits. Tak boleh nak salahkan die jugak, arnab-arnab niy terlalu gebu sampai mungkin orang ingat anak anjing or haiwan baru. Siap tanya harga..ntah berminat la kot.

Ok, back to our story, vet tu rawat (sory tak da pic, tak sempat na snap, risau sangat) babies tu sampai bulu-bulu yang gebu sekitar mate kene gunting. Yela BERNANAH-NANAH kene la buang bulu-bulu tu nak bagi hilang bakterianya. Die kate bulu tu kene trim until dorang betul-betul sembuh. Tambahan, dorang didapati ada SELESEMA! Ya ampun, vet tu kate kalau ade SELESEMA susah nak sembuh dan boleh mengakibatkan KEMATIAN. SELESEMA tu datangnya dari rabbitry yang aku beli, sebab bakteria tu memang dah merebak kat arnab-arnab kat situ (bawaan induk). Aku dah runsing dah, aku tak kesah duet aku melayang, yang penting babies aku dapat diselamatkan. So die pon bagila ubat kurap, ubat antibiotik, ubat vitamin dan ubat mata (1 titis, 1 krim). 

niha himpunan ubat dorang..

antibiotik, warna putih jernih 
**(tengok nama yang tertera, wrong spelling..bukan Jojo, tapi Giorgio yup)

vitamin, warna merah jambu

ubat titis mata

ubat krim untuk mata

picagari, memudahkan proses menyuapkan ubat kat mulut dorang..(tapi tetap susah, degil belaka!)

2 more weeks from that day, kene datang lagi untuk rawatan susulan. End of the day, melayanglah not-not biru dan merah (takpe, untuk korang babies..moga cepat sembuh yea..amin!)

siap ada kad pesakit dan temujanji lagi..fuyyoo
**(mana la tak melayang duet aku..)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...