Saturday 26 May 2012

MEMBIAKBAKAKAN ARNAB *MIRANDA, ARNAB MINI REX BERANAK



Dalam entry lepas iaitu VITAMIN UNTUK ARNAB *NEUROVIT, sayasukaarnab ada memberitahu tentang kebaikan penggunaan multivitamin tersebut. Kesan ketara penggunaan multivitamin ini ialah dapat dibuktikan melalui kelahiran sulung Miranda Eve telah berjaya. Pada 19 Mei 2012 yang lepas, Miranda telah melahirkan 4 ekor kits (1 mati ketika dilahirkan). Hal ini pastinya amat dinantikan sayasukaarnab dan keluarga, sementelah kelahiran Luna yang lalu tidak berjaya diselamatkan.

Seawal hari ke-23 bunting, Miranda telah bersedia menyusun hay di suatu sudut sangkarnya. Bulu badannya turut dicabut sedikit demi sedikit. Hal ini telah menjadikan sayasukaarnab sedikit gusar kerana hal ini terlalu awal untuk seekor arnab bersedia untuk beranak. 

sedia mengangkut hay untuk disusun menjadi sarang

mencabut bulu badan

Setelah pemberian multivitamin Neurovit, Miranda ternyata lebih santai dan tidak terlalu stress. Biarpun nestbox diletakkan dalam sangkarnya pada hari ke-29 bunting, tiada langkah-langkah persediaan untuk melahirkan pula dilakukannya. Sedikit masa diambil, barulah Miranda memulakan tugasnya menyusun hay dalam nestbox. Kemudiannya pada hari ke-30 bunting, barulah bulu badannya dicabut sepenuhnya. 

hay disusun dalam nestbox

barulah penuh nestbox dengan gumpalan bulu

Sayasukaarnab menjangkakan untuk Miranda beranak pada hari ke-30 mahupun pagi hari ke-31, namun setelah puas menanti, masih tiada hasil. Tup, tup, kits dilahirkan pada 1.15 tengahari pada hari ke-31 bunting.

ketika baru beberapa minit beranak..kits paling kiri mati ketika dilahirkan

Mujur 3 daripada 4 kits yang dilahirkan selamat. Takut juga sayasukaarnab anak yang dilahirkan stillborn (sepertimana yang terjadi kepada Selita tempoh hari) mahupun anak tidak boleh keluar sebab besar kerana inilah pertama kali Miranda beranak.

kits yang mati, sempurna, sederhana saiznya (macam yang lain-lain) dan mungkin mati kerana dilahirkan paling akhir

Sayasukaarnab turut meragui kemampuan Miranda untuk menjaga dan menyusui anaknya dengan baik kerana merupakan induk muda, kurang pengalaman dan saiz badannya kecil. Namun, apa-apa yang dirunsingkan dapat diuraikan kerana sehingga hari ini, anak-anak Miranda montel-montel hasil jagaannya. Bagi memastikan bekalan susu Miranda sentiasa ada dan tidak stress, sayasukaarnab senantiasa memastikan pellet, alfalfa hay dan oat sentiasa ada dalam sangkarnya. Begitu juga Neurovit akan diberikan 0.5ml diwaktu pagi dan 0.5ml diwaktu malam. Hal ini bagi memastikan tubuh Miranda sentiasa dibekalkan dengan nutrien, vitamin dan tenaga yang cukup.

selepas seminggu dijaga Miranda Eve

bulat-bulat semuanya =)


Semoga anak-anak Miranda ini akan terus membesar dengan jayanya. Bagi pengetahuan semua, dalam bulan Mei ini, bukan sahaja Miranda berjaya melahirkan kits, malahan terdapat lagi seekor arnab teddy bear yang sudah pun melahirkan anaknya. Nantikan kisah generasi ke-2 arnab teddy bear dalahttp://sayasukaarnab.blogspot.com/. =)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...