Wednesday 16 May 2012

MEMBIAKBAKAKAN ARNAB *SELITA, ARNAB TEDDY BEAR BERANAK



Seperti yang dimaklumkan dalam entry MEMBIAKBAKAKAN ARNAB *GENERASI KE-2 ARNAB TEDDY BEAR, pada tanggal 20 April 2012, Selita Lily generasi pertama arnab teddy bear sayasukaarnab telah berjaya melahirkan 2 ekor kits. Persediaan yang dilakukan Selita amat rapi iaitu telah mula mengonggong hay dan menyusunnya disuatu sudut sangkarnya (untuk dibuat sarang) sedari hari ke-25 bunting. 

lihat hay yang tergonggong di mulut Selita, diguna untuk buat sarangnya

Setelah nest box diletakkan dalam sangkarnya pada hari ke-28 bunting, Selita kerap menyusun hay dan kelihatan sibuk membuat persediaan sarangnya sebelum kelahiran sulung. 

Selita bekerja keras menyusun hay

Bulunya dicabut pada hari ke-29 bunting dan sayasukaarnab menjangkakan Selita akan melahirkan anaknya pada malam tersebut. Keesokkan paginya iaitu hari ke-30 bunting, didapati sarangnya hanya dipenuhi gumpalan bulu yang dicabut sahaja.

bulu Selita yang telah dicabut memenuhi nest box


Setelah puas menanti, pada malam hari ke-30 tersebut anak Selita dilahirkan sempurna dan besar saiznya berbanding Tyra’s kits. Tetapi malangnya, anak Selita telah mati sedari awal kelahiran. Anaknya dilahirkan diluar nesting box dan terdapat kelukaan kecil dikaki salah seekor daripada anaknya (kesan digigit Selita). Hal ini mungkin disebabkan Selita mahu membersihkannya daripada uri dan darah. 

Selita's kits yang telah mati. lihat kits sebelah kiri, kakinya berdarah dan luka

Hal ini bermakna, kelahiran bagi bulan April ini tidak membuahkan sebarang hasil. Hal ini mungkin dipengaruhi oleh faktor cuaca (sepanjang tempoh bunting kedua-dua arnab tersebut, keadaan cuaca adalah panas. Biarpun semua arnab diletakkan dalam rumah dan disediakan kipas angin, namun haba yang terhasil mampu mengakibatkan arnab stress) dan kurangnya pemberian vitamin oleh sayasukaarnab. Implikasi daripada kesemua faktor tersebut didapati arnab akan mengalami stress dan seterusnya mengakibatkan arnab kurang bersedia untuk melahir dan menjaga anaknya serta tidak menghasilkan susu badan yang mencukupi buat anaknya. Oleh hal yang demikian, tidak hairanlah kelahiran kali ini tidak berjaya.

Bagi memastikan keadaan ini tidak berulang, kini sayasukaarnab siap siaga mendapatkan vitamin yang mengandungi beberapa jenis khasiat dan berupaya menangani stress arnab daripada breeder yang lebih berpengalaman. Ingin tahu bagaimanakah rupa bentuk dan apakah kebaikan vitamin tersebut? Nantikan entry sayasukaarnab yang terbaharu dalam http://sayasukaarnab.blogspot.com/


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...