Thursday 14 March 2013

HAMA, KELEMUMUR ARNAB ATAU RABBIT WALKING DANDRUFF, MITES



Pernahkah anda melihat keruping-keruping putih seakan kelemumur di sekitar tengkuk, telinga mahupun dicelah-celah helaian bulu arnab anda?

ni keruping di sekitar bahagian hujung cuping telinga. kurang jelas bukan? 
tidak mengapa, sila lihat gambar dibawah...


haaa... inilah contoh keruping yang dimaksudkan. ni memang dah banyak ni, kadang kala keruping ini wujud dalam kuantiti yang sedikit... 
*pic tanx google


Macamana, adakah arnab anda mempunyai masalah keruping tersebut? Jika jawapan anda adalah ‘Ya’, maka anda perlu bertindak segera kerana arnab anda telah dijangkiti hama atau lebih dikenali dengan panggilan ‘walking dandruff’.

ni merupakan contoh ilustrasi hama 'walking dandruff' tersebut. 
*pic tanx google

Terdahulu, sayasukaarnab juga sering dilanda masalah ini berikutan kebanyakan my beloved bunnies adalah daripada kategori berbulu panjang. Jadi jika tidak sering di grooming dan dipantau, plus dengan climates Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun, maka ‘kelemumur’ ini akan mudah berkoloni dibadan arnab anda. Tapi, jangan ingat arnab berbulu panjang sahaja yang berpotensi dijangkiti hama, malahan semua jenis arnab termasuklah kucing dan juga anjing boleh dihinggapi hama tersebut.

Antara simptom-simptom ketara yang ditunjukkan oleh arnab anda jika mengalami masalah hama ini adalah seperti berikut:

  1. Terdapat kepingan-kepingan putih seakan kelemumur dimana-mana bahagian anggota tubuh arnab. Selalunya terdapat di belakang tengkuk dan juga telinga arnab. Hakikat keruping itu merupakan sel kulit mati arnab yang menjadi tempat bersarangnya hama-hama tersebut.

  1. Berlaku keguguran bulu dibahagian yang diserang hama tersebut. Keguguran bulu ini tidaklah ketara seperti botak, namun dikawasan yang dijangkiti hama itu akan memiliki bulu yang jarang, sedikit dan pertumbuhan bulu baru adalah lambat. Hal ini adalah berbeza dengan situasi arnab yang mengalami proses pertukaran bulu atau molting secara semulajadi. Molting yang biasa akan berlaku mengikut perubahan makanan, tumbesaran dan usia arnab anda serta berlaku dikeseluruhan bahagian anggota tubuh arnab.

  1. Arnab akan kerap menggaru dibahagian tersebut. Contohnya jika terdapat ’kelemumur’ dibahagian telinga, maka arnab akan dilihat kerap menggaru telinganya. Hati-hati, jika arnab menggaru sesuatu anggotanya dengan kerap, luka boleh terjadi. Hal ini hanya akan menyebabkan hama melarat dan mungkin merebak ke bahagian lain tubuh arnab yang tidak dirawat.


Jadi, arnab anda yang mempunyai masalah tersebut perlu dapatkan rawatan segera kerana masalah hama ini AMAT SUKAR DI ATASI! Ya, sayasukaarnab sendiri mengambil tempoh masa yang panjang demi mencari rawatan yang sesuai dan menghapuskan hama tersebut. Memetik kata-kata saudara Tim daripada Tru-Luv Rabbitry, ”Hama ini sukar dihapuskan dan mungkin akan kekal selamanya di tubuh arnab yang dijangkiti. Penawarnya hanyalah rawatan yang berterusan”. Lantaran itu, sayasukaarnab ingin berkongsi bersama pencinta arnab semua ubat yang boleh mengurangkan, sekali gus menghapuskan hama atau ’walking dandruff’ yang mengganggu arnab semua. Mahu tahu apakah ubat itu? Bagaimana pula cara-cara untuk mengaplikasikannya? Nantikan kemunculan entry yang seterusnya dalam sayasukaarnab .blogspot.com.


Selamat berhujung minggu bersama keluarga dan juga arnab tersayang =)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...