Friday 26 October 2012

UBAT CIRIT-BIRIT ANAK ARNAB



Kebelakangan ini, beberapa pertanyaan diajukan oleh pencinta arnab di luar sana kepada sayasukaarnab mengenai ubat cirit-birit yang sesuai untuk anak arnab. Setakat ini, sayasukaarnab tidak berapa pasti ubat yang paling sesuai untuk diberikan kepada anak arnab yang cirit-birit kerana sayasukaarnab masih belum mengalami masalah sedemikian. Walaupun begitu, menerusi rujukan daripada breeder dan pencinta arnab yang lebih berpengalaman, sayasukaarnab telah menemui beberapa bahan yang sesuai bagi mengatasi masalah cirit-birit anak arnab.

Jikalau anak arnab baru sahaja diserang cirit-birit, cuba berikan minuman kultur hidup seperti Yakult atau yogurt natural menggunakan picagari. Cukup dengan memberikan sedikit demi sedikit, kuantitinya bergantung kepada usia anak arnab. Yakult atau natural yogurt berkesan kerana mengandungi kultur hidup (bakteria baik) yang mampu melawan patogen (bakteria jahat) untuk menstabilkan kembali ph perut anak arnab.

natural yogurt

picagari


Manakala jika berterusan, gunakanlah pil chi kit teck aun tetapi dengan kuantiti yang sedikit. Cukup sekadar 2-3 biji dan dihancurkan bersama air suam dan diberikan kepada anak arnab menggunakan picagari. Pil chi kit teck aun mengandungi arang yang mampu menutralkan ph perut anak arnab, malahan juga arnab dewasa.

pil chi kit teck aun


Tetapi jika ingin gunakan bahan secara alami, bolehlah dicuba pucuk jambu batu. Ambillah pucuk jambu batu dan dihancurkan bersama air suam dan diberikan kepada kits menggunakan picagari. Pucuk jambu batu dipercayai mampu menyembuhkan masalah cirit-birit bukan sahaja arnab, tetapi juga manusia itu sendiri. Bagi langkah ini, disarankan agar pencinta arnab berhati-hati kerana pucuk jambu batu (daun hijau) masih asing terhadap perut anak arnab. Maka penggunaannya haruslah diawasi.

pucuk jambu batu


Itu sahaja. Segala proses pemberian ubat cirit-birit anak arnab haruslah dilakukan dengan cermat dan berhati-hati. Ingat, kuantiti ubatan tersebut juga perlu bergantung kepada usia dan berat anak arnab. Selamat mencuba.


*segala gambar adalah ehsan Google. Terima kasih Google.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...